FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Stug - jazda próbna Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 8:23, 06 Wrz 2009 Powrót do góry

StuG IV - sztuk jedna na świecie
Lech Bojarski2009-08-13
Wyremontowali skorupę, zregenerowali silnik Maybacha, poskładali skrzynię biegów, skompletowali wyposażenie, a na koniec uruchomili. Niemieckie działo, które przez 64 lata spoczywało pod dnem rzeki, wygląda dziś jakby zjechało prosto z taśmy produkcyjnej!
Jedyne na świecie kompletnie zachowane niemieckie działo Sturmgeschutz budzi podziw całego świata. Filmy z testów Stuga rządzą wśród najpopularniejszych filmów na YouTube.com. W ubiegłym tygodniu zajęły 2 miejsce w kategorii "Nauka i Technika" i 4 miejsce w kategorii "Motoryzacja". A stronę poświęconą niemieckiemu pojazdowi odwiedzili już internauci z 40 krajów świata. - Kolekcjoner z Niemiec wycenił Stuga na 2 mln euro - mówi kapitan Tomasz Ogrodniczuk, kustosz Muzeum Broni Pancernej w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. - Ale nigdy, przenigdy nikomu byśmy go nie sprzedali. On jest nasz, to znaczy państwowy.
Zobacz jazdę próbną działem:
taki był początek
http://www.youtube.com/watch?v=t9WQfYr2arQ
test silnika po remoncie
http://www.youtube.com/watch?v=tQZ6Twb1bew
odpalenie silnika po zamontowaniu do Stuga IV
http://www.youtube.com/watch?v=VdrSge7zoa4
poniżej jazdy próbne
http://www.youtube.com/watch?v=Q8AQPiFsTPw
http://www.youtube.com/watch?v=oRu3Ii9BcN8
http://www.youtube.com/watch?v=3Baj0McF954
http://www.youtube.com/watch?v=TZwkJbTcjZI
http://www.youtube.com/watch?v=SKPGG3jYzUc
Szturmowe działo na podwoziu średniego czołgu od stycznia 1945 r. spoczywało na dnie rzeki Rgilewki, we wsi Grzegorzewo niedaleko Koła. Najstarsi mieszkańcy pamiętają, że pewnej nocy widzieli dwa takie pojazdy poruszające się po linii kolejowej od strony Kutna. Jedno z nich utknęło i uciekający przed Sowietami Niemcy je porzucili. Drugi StuG zjechał z nasypu i jadąc wzdłuż jego południowej strony dojechał do skutej lodem rzeki. Podczas przeprawy jednak zatonął. Dwóch członków załogi zdołało wydostać się z pojazdu. Dotarli do Grzegorzewa, ale tam dopadli ich Rosjanie i rozstrzelali. - Mieszkanka wsi opowiadała mi, że jako mała dziewczynka widziała jak Rosjanie zastrzelili jednego z Niemców na schodach kościoła - mówi kpt. Ogrodniczuk. Wiosną 1945 r. z zatopionego wraku wypłynęły ciała dwóch pozostałych członków załogi.
Wojsko próbowało wydobyć pojazd w latach 50-tych, ale bezskutecznie. Później przez lata działo coraz głębiej pogrążało się w mule. Kiedy w 2006 r. Ogrodniczuk przyjechał po raz pierwszy zrobić rekonesans, okazało się, że działo jest już kilka metrów pod dnem Rgilewki. Pierwsza próba podniesienia nie udała się. Dopiero latem ubiegłego roku z pomocą grupy miłośników militariów, wojskowych, strażaków, nurków i mieszkańców wsi Ogrodniczuk wydobył działo. - Od razu trzeba było wezwać saperów, bo w StuG-u była amunicja. Aż 49 pocisków - opowiada kustosz.
Odnaleziony skarb był w niezłym stanie. W warunkach beztlenowych nie dobrała się do niego rdza. Jednak po wydobyciu z rzeki zaczął się wyścig z czasem, trzeba było szybko zakonserwować znalezisko. Ale dla odkrywców to było za mało. Musi jeździć! - zdecydowali. StuG trafił do Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu. Pierwszy fachowiec, który miał się zabrać za silnik zrezygnował. - Nie da się - skwitował. Ogrodniczuk i spółka mieli jednak szczęście, bo już drugie podejście było strzałem w dziesiątkę. Inżynier Jerzy Kunys, który na co dzień naprawia silniki w swoim poznańskim warsztacie, zapalił się do pomysłu. - Lubię stare rzeczy, mają duszę - opowiada dziś. Przez kilka miesięcy przywrócił ważący tonę 300-konny silnik Maybacha do życia. - 98 proc. osprzętu to oryginalne części - podkreśla z dumą.
I tak jest zresztą z całym działem - udało się zregenerować, wyremontować lub odrestaurować niemal 100 proc. części. Drugiego tak zachowanego działa tego typu nie ma nigdzie na świecie. We wrześniu zostanie zaprezentowany wszystkim poznaniakom w Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.
Historia StuG-a
Na przełomie 1943 i 1944 r. Niemcy wyprodukowali na podwoziu średniego czołgu ponad 1100 dział Sturmgeschutz IV. Z armatą kaliber 75 mm były one groźnym przeciwnikiem na polu walki. Wydobyty z rzeki Rgilewki StuG IV należał do 2. batalionu, 1. Pułku Niszczycieli Czołgów z Dywizji Grenadierów Pancernych "Brandenburg". Nieznane są jednak dokładnie personalia załogi. Mieszkańcy Grzegorzewa opowiadają, że gdy wiosną z wraku wypłynęły dwa ciała, żołnierze radzieccy rewidujący zwłoki po dystynkcjach i odznaczeniach mieli stwierdzić, że Niemcy walczyli na Krymie w 1941 i 1942 roku. Po wydobyciu wraku znaleziono natomiast wiele osobistych przedmiotów należących do załogi (fajki, wieczne pióra, sztućce). Na jednej z zapalniczek wygrawerowany jest napis: "Na pamiątkę Bożego Narodzenia 1943-1944, Ernst Saffert, Ternitz". Na ekierce należącej prawdopodobnie do dowódcy znajduje się natomiast nazwisko Kruse.
Źródło: Gazeta Wyborcza Poznań


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wotomac dnia Nie 12:42, 06 Wrz 2009, w całości zmieniany 16 razy
Zobacz profil autora
sil3nt
Fortyfikator początkujący
Fortyfikator początkujący



Dołączył: 11 Sty 2010
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 20:04, 13 Sty 2010 Powrót do góry

Co do filmów na YT, mamy tam swój profil:
MBP CSWL na YT


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin