FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy •  Galerie   •  Rejestracja  •  Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj
 
 
 Kolej Wąskotorowa w Poznaniu Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
xot80
Fortyfikator początkujący
Fortyfikator początkujący



Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: przedpole ZwischenWerk V Bonin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 2:07, 05 Lip 2009 Powrót do góry

Czy ktokolwiek się orientuje w temacie: kolej wąskotorowa w Poznaniu?
Na mapie turystycznej okolic Poznania z lat 60tych jest zaznaczona linia kolejki, która kończyła swój bieg podówczas w okolicach Pokrzywno/Franowo i stamtąd biegła w kierunku Zaniemyśla i dalej Środy Wlkp. Z moich informacji wynika, że kolej wąskotorowa była dużo bardziej rozwinięta w Wlkp. niż normalna kolej. Może ma ktoś zdjęcia lub jakieś informacje na ten temat.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:43, 05 Lip 2009 Powrót do góry

W galerii umieszczam schemat 8)


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wotomac dnia Nie 12:44, 05 Lip 2009, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
xot80
Fortyfikator początkujący
Fortyfikator początkujący



Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: przedpole ZwischenWerk V Bonin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:34, 05 Lip 2009 Powrót do góry

tyle że ten schemat ma się nijak do owej mapy, z niej wynika że kolej wąskotorowa w Poznaniu miała swój dworzec w okolicach Pokrzywna i z żadnej innej strony Poznania nie przebiegała w jego okolicach

Historia średzkiej wąskotorówki zaczęła się w 1898 roku, gdy rozpoczęto budowę pierwszych odcinków torów o szerokości 1000 mm. W 1902 roku sieć została oddana do eksploatacji. Podstawowa linia prowadziła z miejscowości Kobyle ( obecnie w granicach Poznania ) przez Tulce, Krerowo, Szlachcin, Środę Wielkopolską do Zaniemyśla. Trasa liczyła 59 kilometrów. Odchodziły od niej liczne bocznice do majątków ziemskich, dzięki czemu chłopi koleją mogli transportować płody rolne do Środy Wielkopolskiej czy Poznania. W przewozach towarowych szczególną rolę odgrywał dowóz buraków do cukrowni. Jedna z nich do dziś znajduje się w Środzie Wielkopolskiej w pobliżu stacji kolejki. Niestety, cukrownia od dawna nie korzysta już z usług wąskotorówki. Obok przewozu płodów rolnych, funkcjonowały również pociągi pasażerskie.
Styczność z koleją normalnotorową w Środzie Wielkopolskiej oraz wprowadzenie na kolejce transporterów służących do przewozu wagonów towarowych jeszcze bardziej wzmocniło "atrakcyjność" wąskotorówki wśród mieszkańców miast i wiosek zlokalizowanych przy jej trasie.
W 1949 roku Średzka Kolej Powiatowa została przejęta przez Polskie Koleje Państwowe. W 1952 roku wąskotorówkę "zwężono" przekuwając tory z 1000 mm na 750 mm.
Niestety, kolejka w strukturach PKP dość szybko zaczęła tracić na znaczeniu. W latach 1968 - 1973 zlikwidowano wszystkie odnogi odchodzące od głównego szlaku. W 1973 roku wąskotorówka przestała dojeżdżać do Poznania, a jej trasa kończyła się w miejscowości Tulce. W 1977 roku likwidacji uległ największy odcinek sieci o długości 35 kilometrów - Tulce-Środa Wielkopolska. Na pocieszenie pozostał jedynie fakt, że była to ostatnia likwidacja w historii kolejki. Odtąd, w eksploatacji pozostał zaledwie czternastokilometrowy odcinek z Środy Wielkopolskiej do Zaniemyśla.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:38, 05 Lip 2009 Powrót do góry

Image
Napewno kolej wąskotorowa miała linię na teren cytadeli.Linia kolei wąskotorowej biegła też do Dębiny, tory były jeszcze chyba do lat 50tych czy 60-tych, obecnie tylko wokół malty znana Maltanka


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wotomac dnia Nie 13:02, 30 Sie 2009, w całości zmieniany 2 razy
Zobacz profil autora
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 21:41, 05 Lip 2009 Powrót do góry

Wejdź na tą stronę to zobaczysz tam też stare mapy z narysowanymi liniami kolejowymi.


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
xot80
Fortyfikator początkujący
Fortyfikator początkujący



Dołączył: 03 Lip 2009
Posty: 82
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: przedpole ZwischenWerk V Bonin
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 1:23, 06 Lip 2009 Powrót do góry

ogólnie słyszałem historię że wagoniki kolejki fortecznej po wojnie zostały przysposobione do wożenia "turystów" po ogrodzie botanicznym i podobno gdzieś na jego zapleczu leżą jakieś ich wraki, czy może resztki torów... jednak historia nie sprawdzona.

Na pewno istniała linia kolejki wąskotorowej pomiędzy dzisiejszym Macro a blokiem nr 20 na osiedlu Bolesława Chrobrego, zbudowano ją pod koniec lat 70tych, w celu usprawnienia transportu płyt z fabryki domów mieszczącej się w miejscu obecnej Galerii Pestka. W owym czasie blokowiska budowano na 3 zmiany, jeszcze pamiętam takie wielkie maszty z koszami na których montowano reflektory do oświetlania placów budowy. Podobno kolejkę tą zbudowano z rozebranych torów kolejki fortecznej odcinka północnego, ile w tym prawdy nie wiem ale mój wujek, swego czasu i wojskowy i zapalony grotołaz urządzał z kolegami sobie przygotowania do wypraw na Va i mówił mi że w tamtych czasach tzn. na początku lat 80tych na terenie Va były tory kolejki i resztki wagoników, płyty betonowe przed są z późniejszego okresu hurtowni win ;D być może owa kolejka miała również coś wspólnego z ta na cytadeli, może o tym świadczyć fakt że wylot znajdował się nie od stroy miasta lecz od strony "poligonu" na którego przedpolu znajdowały się magazyny zaopatrzenia dla twierdzy pierścieniowej

a na jednym ze zdjęć VIIa Strotha ze znanej grubej ksiązki reklamować nie będę ale każdy mieć ją na półce powinien, jest widoczna droga prowadząca do fortu a na jej skrajni tory kolejki ;d


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez xot80 dnia Pon 1:27, 06 Lip 2009, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 12:05, 07 Lip 2009 Powrót do góry

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Zobacz profil autora
wotomac
Fortyfikator
Fortyfikator



Dołączył: 02 Lip 2009
Posty: 122
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Poznań
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 12:43, 30 Sie 2009 Powrót do góry

Image
Image
fot: wotomac


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez wotomac dnia Nie 12:44, 30 Sie 2009, w całości zmieniany 1 raz
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001/3 phpBB Group :: FI Theme :: Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
 
 
Regulamin